02 desember 2017

Dag 02 - Mr Kruegers Christmas


Dagens film er den amerikanske filmen Mr. Kruegers Christmas fra 1980. Filmen er regissert av Kieth Merrill og har Tamara Fowler, Kamee Aliessa, Beverly Rowland og James Stewart i hovedrollene. 

 
Synopsis: James Stewart spiller Willy Krueger, en enkemann som jobber som vaktmester. Han bor i kjellerleiligheten sammen med sin katt George. En kald julaften sitter han og dagdrømmer for å komme seg bort fra sitt ensomme liv. 
 
Filmen:

Mr Kruegers Christmas er en TV-spesial som er produsert av The Church Of Jesus Christ Of Latter-day Saints, som er et krikesamfund med hovedkvarter i Saalt Lake City i Usa. Christ Of Latter-day Saints er vel her hjemme bedre kjent som De siste dagers hellige eller mormonere. 

 

Jeg kan ikke si at jeg har sett så veldig mange filmer laget av eller basert på trosretningen til mormonene før så dette var en ny bekjentskap. Det eneste jeg egentlig kjenner til fra før er vel Trey Parker og Matt Stone som har taklet dette temaet i både noen epsider av South Park, den artige filmen Orgazmo fra 1997 og «Book Of Mormon» som er et ganske anerkjent teaterstykke. 

 

Regissør Kieth Merrill står bak flere anerkjente filmer som for eksempel The Great American Cowboy (som vant Oscar for beste dokumentarfilm i 1973), Three Warriors, Windwalker, Harry's War 6 IMAX filmer og to julefilmer som jeg sannsynligvis vil skrive om et senere år i form av The 12 Dogs of Christmas og oppfølgeren The 12 Dogs of Christmas – Great Puppy Rescue.



Filmen er ikke så lang med sin spilletid på kun 25 minutter og kan sees i sin helhet på Youtube på Hard-To-Find-Mormon-Films sin Youtube side. Om de har tilatelse eller ikke til å legge ut filmen vet jeg ikke. TV-spesialen ble vist for første gang på NBC 21. Desember 1980 og har blitt vist på tv en del ganger etter dette i USA. 

 

James Stewart er ingen nykommer her på bloggen da jeg tidligere har skrevet om andre julefilmer han har spilt i som The Shop Around theCorner , Bell, Book and Candle, og såklart min favoritt julefilm It’s A Wonderfull Life.



Stewart selv som spiller meget godt i denne filmen var meget godt fornøyd med resultatet av filmen og følte at den representerte den sanne meningen med julen og at dette var hovedgrunnen til at han tok rollen som Mr. Krueger. Dette var forøvrig også den nest siste spillefilmen Stewart spilte i. 


Filmen ble i 2005 gitt ut i en spesialutgave på DVD i form av en «25th Anniversary Edition» utgave som blant annet kan kjøps fra Amazon.com. Den ble faktisk også sendt ut sammen med bladet «Ensign Magazine» til over en million innbyggere i USA da den kom ut. 

 
Om det er noen som ønsker å vite mer om filmen vil jeg anbefale denne meget gode artikkelen skrevet av Keith Merrill i 2005. https://ldsmag.com/article-1-1167/


Mr Kruegers Christmas er virkelig en koselig liten kort film som har alle elementene jeg forbinder med en god julefilm. Julemusikk, julepynt, juletær, snø og julestemning så det holder. Når du da i tillegg plusser på en James Stewart i en rolle han passer glimrende i blir det virkelig bra saker. Noen vil kanskje føle det er litt mye religion i filmen, men julen er jo tross alt en religiøs høytid så jeg føler at dette på en måte passer inn. 

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar