01 desember 2017

Dag 01 –Snekker Andersen Og Julenissen




Dagens film er den norske filmen Snekker Andersen Og Julenissen fra 2016. Filmen er regissert av Terje Rangnes og har Anders Baasmo Christiansen, Erik Hivju, Ingeborg Raustøl og Trond Espen Seim i hovedrollene. 

 
Synopsis: Snekker Andersen elsker julen mer enn noen annen høytid, og han gjør alt for at familien hvert år skal oppleve ordentlig jul. - Og det viktigste med julen er jo som kjent besøket av selveste Julenissen! Men denne julen går ikke helt som planlagt: Snekker Andersen, iført fullt nissekostyme, sklir på holka og etter en heidundrende kjelketur krasjer han med den ekte Julenissen. De to bestemmer seg for å gjøre et bytte - "Jeg går til dine barn og du går til mine". Nissefamilien har aldri før hatt besøk av en ekte snekker, og familien Andersen har aldri før hatt besøk av den ekte Julenissen... 
 
Trailer:

Da var årets Julefilmfestival i gang og det er jo hyggelig å kunne starte med en splitter ny norsk Julefilm. Eller det vil si, filmen er jo fra i fjor, men det er ikke mange ukene siden den ble gitt ut på Blu-ray så da er den ny i mine øyne. 

 
Snekker Andersen og Julenissen er basert på en barnebok av Alf Prøysen, som først ble publisert i desembernummeret av bladet Kooperatøren (som var medlemsbladet til Norges Kooperative Landsforening, som nå er blitt COOP). Den ble senere utgitt i boka Alel Tiders Gullhøne i 1959 og til slutt som en separat barne-bilde bok i 1971 med illustrasjoner av Hans Normann Dahl. 

 
Det har også vært en tradisjon å vise historien om Snekkeren på NRK hver juleaften, da som en stillbile film med Dahl sine illustrasjoner og med Svein Erik Brodal som forteller. Dette er nok den formen de fleste kjenner denne historien fra. 

 

Jeg ble meget positivt overasket over denne filmen. Historien er så klart litt utbrodert i forhold til Prøysens original men jeg syntes e gjorde en meget god jobb med å få filmen ut til en spilletid på ca 70 minutter. 

 

Jeg har hørt at flere har klaget på at filmen er litt gammelmodig og langsom, men akkurat dette var vel noe av det jeg likte best med filmen. Filmen er lagt litt tilbake i tid og dulter sakte av stede uten for mye virrete kameraføring og klipping. 

 

Lokasjonene de har valgt til filmen er også meget gode. Her får man skikkelig god norsk julestemning både i innendørs og utendørsscene og ting ser meget bra ut. Dette på tross av at filmen for det meste er spilt inn i romania. 

 

Skuespillerne gjør en god jobb og hovedrolleinnehavenre Seim, Baasmo Christiansen og Raustøl syntes jeg spiller meget meget godt. Disse får også til dialekten rimelig godt gjennom filmen. Unga i filmen derimot fikk desverre ikke til dette i hele tatt følte jeg desverre. Her synteds jeg godt de heller kunne rekrutert inn noen barn med hedmarksdialekt istedet for pent oslomål, men det er vel kanskje kun meg. En annen person som bør få skryt her er Thorbjørn Harr som har fortellerstemmen i filmen. Han gjør en utmerket jobb med å binde sammen historien og imponerer stort her.

 

Filmen i dag ble sett i samlag med modern som syntes filmen både var koselig og underholdene. Hun mente faktisk at dette var den beste julefilmen hun noensinne hadde sett, noe som jo må sies å være bra skusmål for filmskaperne. 

 

An glimrende film både for store og små som nok kommer til å bli hentet frem jul etter jul iallefall her i husholdningen.

Terningkast:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar